شکست اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها در عملیات تل آویو-راهبرد معاصر
گزارش «اسرائیل هیوم»؛

شکست اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها در عملیات تل آویو

با توجه به شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در عملیات اخیر تل آویو، مقام‌های پیشین نهادهای امنیتی و نظامی نسبت به اینکه تل آویو با موج جدیدی از حملات شهادت طلبانه در شهرهای بزرگ مواجه شود، ابراز نگرانی کردند.
تاریخ انتشار: شنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - 24 August 2024

شکست اطلاعاتی و امنیتی صهیونیست‌ها در عملیات تل آویو

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد، با مشارکت سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین عملیات انتحاری ای در تل‌آویو اجرا کرده است. در این بیانیه آمده است: تا زمانی که سیاست کشتار و ترور اشغالگران ادامه داشته باشد، عملیات به داخل سرزمین‌های اشغالی بازخواهد گشت.


پیش تر پلیس اسرائیل و شین‌بت در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند، انفجار تل‌آویو ناشی از بمبی قدرتمند بود. در بیانیه پلیس و شین‌بت علاوه بر اعلام حالت آماده‌باش در منطقه تل‌آویو، از اسرائیلی ها خواسته شد هوشیار و محتاط باشند و هر شخص یا شیء مشکوکی را گزارش کنند.

از هفتم اکتبر و حتی قبل از آن واضح بود کرانه باختری در آتش است و تونل هایی زیر چشم ما ساخته شده که شامل حضور عناصر، ارسال سلاح‌ها و تلاش‌هایی برای جنگ افروزی است


نهادهای نظامی و امنیتی اسرائیل معتقدند، عملیات اخیر در تل آویو شکست اطلاعاتی و امنیتی بود و امکان تکرار آن وجود دارد. به دنبال حمله انتحاری چندی پیش در تل آویو، مقام های سابق نهادهای امنیتی و نظامی ابراز نگرانی کردند که اسرائیل با موج جدیدی از حملات در شهرهای بزرگ مواجه است.


به گزارش شبکه 12 تلویزیون اسرائیل به نقل از سرویس‌های امنیتی، بمب‌گذاری اخیر در تل‌آویو به وسیله پرتاب وسیله انفجاری قوی به وزن هشت کیلوگرم و حاوی مواد منفجره انجام شد. در پایان ارزیابی وضعیت تصمیم گرفته شد سطح آماده‌باش و بازرسی گسترده کل بلوک غوش دان یعنی تل آویو بزرگ، افزایش یابد. در عین حال، حییم بوبلیل فرمانده ناحیه ایالون به رادیو اسرائیل گفت: اگر این انفجار در یکی از مکان‌های شلوغ مجاور رخ می‌داد، حادثه می‌توانست کاملاً متفاوت پایان یابد، زیرا این مواد انفجاری قدرتمند می‌توانست خسارت های زیادی به بار آورد.


دورون ماتزا، یکی از مقام های سابق شین بت و پژوهشگر روابط اسرائیل و فلسطین گفت: حقیقت اینکه از آنچه اتفاق افتاد، تعجب نکردم. این داستان مربوط به حزب الله، ایران یا ممکن است ابعاد کلاسیک همچون درگیری حماس یا جهاد اسلامی و حتی سازمان فتح داشته باشد و آنها از کرانه باختری وارد شده باشند.


ماتزا افزود: از هفتم اکتبر و حتی قبل از آن واضح بود کرانه باختری در آتش است و تونل هایی زیر چشم ما ساخته شده که شامل حضور عناصر، ارسال سلاح‌ها و تلاش‌هایی برای جنگ افروزی است. سطح بالایی از حملات وجود دارد، گرچه ارتش تلاش زیادی در کرانه باختری برای پاسخ به آنها انجام می دهد.


وی درباره موج حملات که فراتر از کرانه باختری گسترش خواهد یافت هشدار داد و عنوان کرد: امکان دارد شاهد حملات نظامی با استفاده از کلاشینکف باشیم، زیرا مهاجم یا مهاجمان بمب پرتاب یا اقدام به عملیات انتحاری می کنند.

 
اریک بربینگ، رئیس سابق منطقه اورشلیم و رئیس بخش سایبری شین بت به نوبه خود این اظهارات را تأیید کرد و گفت: سازمان های امنیتی و نظامی به ویژه شین بت و ارتش اسرائیل این حمله را شکست اطلاعاتی و شکست بخش عملیات، یعنی گذرگاه‌ها، پلیس و... می‌دانند و گشت‌هایی که نتوانستند از شهروندان حفاظت ‌کنند.


وب‌سایت وای.نت گزارش کرد: ارتش و شهرک‌نشین‌ها با چالش مواد منفجره در کرانه باختری مواجه شدند، اما آوردن آن‌ها به داخل اسرائیل خطرناک‌تر است و صحنه‌های انتفاضه دوم را به یاد می‌آورد. نیروهای امنیتی بیشتر اوقات، نه تنها با مواد منفجره‌ای که به سمت آنها پرتاب می‌شود، بلکه با مواد انفجاری کار گذاشته‌شده در امتداد جاده‌ها مواجه می‌شوند.


این گزارش می افزاید: پنج روز پیش خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه الخلیل (جنوب کرانه باختری) منفجر شد و گمان می‌رود برای انجام حمله آماده شده بود. بزرگترین ترس سرویس‌های امنیتی بازگشت به روزهای انتفاضه دوم با وارد کردن مواد منفجره به قلب شهرهای بزرگ است که باعث آسیب‌های زیادی می شود و ترس و وحشت ایجاد می‌کند.


طبق این گزارش، موضوع مواد منفجره در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است و عمدتاً در آزمایشگاه‌هایی در کرانه باختری تولید می‌شود.


به گفته برخی ناظران، گروه‌های فلسطینی به وسیله عملیات میدانی ازجمله بمباران تل‌آویو و برای منصرف کردن اسرائیل از شرایطی که مانع از دستیابی آتش‌بس و توافق تبادل اسیران می شود، این رژیم را زیر فشار قرار می‌دهند.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
یادداشت اختصاصی اشکان ممبینی، کارشناس مسائل سیاسی؛ / ۱ روز پیش

عراقچی سکاندار وزارت خارجه/ افقی نو در دستگاه دیپلماسی

ابوالفضل ظهره وند، عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

دیپلماسی ایران و رویکرد متوازن با غرب و شرق

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۲ روز پیش

خرافه تا بدعت ۱۳ صفر/ سواد اجتماعی راه مقابله با جریان دروغ

رضا فتوحی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد: / ۱ روز پیش

کشت فراسرزمینی چه منافعی برای کشور دارد؟